Temporada 24-25

Episodis:

Episodi 1: Al principi va ser el ritme
Episodi 2: Com si els Beatles no haguessin existit
Episodi 3: El món és un escenari
Episodi 4: Entre la memòria i el desig
Episodi 5: Nulle aesthetica sine etica
Episodi 6: Una branca de roser
Episodi 7: El suplici del Pare Noel

Episodi 8: Els orígens del moviment coral a Granollers
Episodi 9: Desdèmona

Episodi 10: Paraules, paraules, paraules
Episodi 11: El senyor Ruera
Episodi 12: All that Jazz
Episodi 13: Què han fet els assiris per nosaltres?
Episodi 14: Els salms de Chichester

Episodi 14

El 1965 el compositor Leonard Bernstein va escriure una obra encarregada per la Catedral de Chichester basada en textos bíblics del llibre dels Salms. L’autor de West Side Story va decidir prendre com a matèria primera textos que li permetessin enviar un missatge de pau i fraternitat universal i construir una obra on es reuneixen la tradició jueva amb la cristiana, promovent així el diàleg interreligiós.Aquesta idea és la que explora el concert de l’Orquestra Simfònica del Vallès i el Cor de Cambra de Granollers centrat en aquesta obra i que també oferirà altres peces amb la mateixa intenció universalista.Si voleu llegir els textos dels Salms en els quals es va basar Bernstein, ho podeu fer a l’article de la Viquipèdia dedicat a aquesta obra o bé a la Bíblia Catalana Interconfessional.

I per escoltar aquesta obra i algunes de les altres que es podran sentir en el concert, us deixem com sempre una llista de reproducció.

Episodi 13

 

Aprofitant que la Fundació Òpera Catalunya porta el seu Nabucco a Granollers parlem de la primera gran obra de Verdi, que es basa en la imatge que donen els textos bíblics del rei assiri Nabucodonosor II.

Aquest rei fou considerat a la seva època un governant modèlic i a molts països del Pròxim Orient se’n té avui una imatge comparable a la que nosaltres tenim d’Alexandre el Gran, però la duresa amb la que va atacar el regne de Judà el van convertir en una personificació de l'orgull i la crueltat dins dels textos que construirien la identitat del poble hebreu.

Trobareu les músiques que hem utilitzat en aquest episodi, com sempre, a la llista de reproducció que us hem preparat.

Episodi 12

A Sons en el temps parlem molt de clàssica, però si volem ser justos hem de dedicar un espai al Jazz ja que Granollers té l’honor de tenir un dels Clubs de Jazz més antics del país, fundat el 1935! Aprofitant que aquests dies se celebra el 35è Jazz Granollers Festival parlem amb la Violeta Amargant d’aquest gènere musical tan ric i divers!

Pel que fa a l’article d’en Karles Torra que esmentem en el programa on es resumeix la història del jazz a Granollers, el podeu llegir aqui: Granollers i la febre del jazz

I a la playlist que us hem preparat en aquesta ocasió hi sentireu les músiques que han sonat al programa i també us hi afegim un tast d’alguns dels artistes que actuen al Festival de Jazz d’enguany!

Episodi 11

Com hauria estat la vida de Josep Maria Ruera i tants altres si no hagués patit les conseqüències de la guerra i la postguerra just en el moment que començava a destacar com a compositor? De fet, com hauria estat el país sense la gran ferida de la Guerra Civil?

Parlem de compositor granollerí de més renom aprofitant que enguany celebrem el 125 aniversari del seu naixement i ho fem amb el pianista Jordi Masó i la principal especialista en la vida i obra de Ruera, l’Anna Maria Piera.

Per conèixer amb detall la figura de Josep Maria Ruera us recomanem que en llegiu la biografia que la nostra convidada d’avui va publicar ara fa just 25 anys. I per gaudir tranquilament de les músiques que han sonat en el programa, així com altres peces de Ruera, us compartim aquí una playlist a Spotify.

Episodi 10

Els simbolistes volien anar més enllà del significat de les paraules i mirar de comunicar allò que el logos no pot expressar. Per això els va atreure molt el poder suggeridor de la música. L’obra teatral simbolista de Maurice Maeterlinck, Pelleas et Melisande, va ser considerada un test de referència per aquest moviment i diversos compositors van escriure música basada en això. Avui parlem de les suites que van compondre Gabriel Fauré i Jean Sibelius amb motiu del concert que oferirà l’Orquestra de Cambra de Granollers amb aquestes i altres obres.

Si voleu sentir les músiques que han sonat en el programa ho podeu fer a la playlist que us hem preparat.

Episodi 9

La jove, bona i innocent Desdèmona és la víctima mortal de la bogeria en la que cau Otel·lo empès per la gelosia. És segurament a veritable protagonista d’aquest drama de Shakespeare que Verdi va traslladar a l’òpera amb una música apassionada. En aquest programa revisem els aspectes d’aquesta obra de maduresa del gran compositor italià que més ens han interessat i esperem que us interessin també a vosaltres!

Si voleu sentir les músiques que han sonat en el programa ho podeu fer a la playlist que us hem preparat.

Episodi 8

L’any 2024 s’ha commemorat el bicentenari del naixement de Josep Anselm Clavé, anomenat “el pare del cant coral a Catalunya”. Amb la doctora en musicologia Anna Costal Fornells parlem de com era el món del cant coral abans i després de Clavé i també del fet associatiu i dels canvis socials i polítics a l’entorn d’aquest fenomen cultural. A més, ens endinsem en tots els detalls que coneixem, de moment,  sobre els inicis de l’associacionisme coral a Granollers i els posem en context.

Si us ha agradat el cuplet Les caramelles que sona en el programa, us deixem un enllaç al web de Càntut on hi trobareu la lletra i la partitura. També podeu aprendre coses sobre la seva autora, Càndida Pérez, a la Viquipèdia.

Per sentir les tres peces que han sonat en el programa, compartim amb vosaltres, com sempre, la nostra playlist.

Episodi 7

Aprofitant que s’acosten les festes nadalenques parlem sobre el paper de la música en aquestes dates amb en Marc Horne per adonar-nos que les tradicions són velles i noves alhora, i que tot canvia per quedar al mateix lloc.

En el programa citem alguns textos com El suplici del Pare Noel de Claude Levi-Strauss o aquest article d’en Manuel Delgado. Si els voleu llegir amb calma, només cal que seguiu els enllaços!

I si voleu escoltar les músiques que han sonat en el programa aquí teniu la llista.

Però com que algunes no estan disponibles a Spotify, us les deixem aquí:
Els aucellets en la nit de Nadal
El cant del ocelles | Pep Ventura (sardana)
Kebyart feat @MagaliSareMusica: O Holy Night

Episodi 6

Una bonica cançó anglesa del segle XV utilitza la metàfora d’un roser florit per referir-se a Maria, la Mare de Déu, i el compositor John Rutter va incloure aquesta peça en el seu Magnificat, estrenat el 1990 al Carnegie Hall de Nova York.

En aquest episodi de Sons en el Temps revisem aquesta gran obra per a cor i orquestra i la comparem amb altres peces ben conegudes alhora que mirem d’entendre millor el significat d’un text tan antic com el Magnificat i ho fem partint de les explicacions que el propi John Rutter comparteix al seu canal de Youtube. i si voleu saber més coses sobre aquest compositor anglès podeu visitar el seu lloc web on hi ha moltíssima informació.

Com sempre, també compartim la llista de reproducció amb les resta de músiques que han sonat en el programa.

Vídeo del pòdcast.

Episodi 5

Parlem de les Noces de Fígaro, una òpera on les classes populars s’enfronten a les injustícies dels poderosos i que es podrà veure al Cinema Edison el 16 de gener de 2025. Però si la música de Mozart té el poder de canviar el món no és per això, sinó perquè ens fa conèixer com pensen, senten, i actuen els personatges que són tan humans com nosaltres mateixos.

En aquest episodi mirem de veure com el compositor utilitza la música per explicar-nos el que passa pel cap dels personatges en una història aparentment còmica però plena de profunditat, i ho fem a partir del llibre de Pere-Albert Balcells titulat Escoltar Les Noces de Fígaro que us recomanem moltíssim!

Per aquest episodi, que també podeu veure en vídeo, hem utilitzat aquesta versió de l’òpera i a més, us deixem la playlist amb la resta de músiques que s’hi han pogut sentir: Playlist del pòdcast.

Vídeo del pòdcast.

Episodi 4

 

El 1991 es va estrenar el musical Flor de Nit, amb textos de Manuel Vázquez Montalbán i música d’Albert Guinovart. És un espectacle ambiciós i complex que el Cor Jove Amics de la Unió i l’Orquestra Simfònica de la URV s’han aventurat a recuperar i fer-nos reflexionar sobre els conflictes socials i el valor de la memòria històrica.

En aquest programa escoltem alguns dels números més destacats de l’obra i els comentem amb alguns dels seus protagonistes.

Si voleu saber més coses sobre la producció original de Dagoll Dagom podeu visionar el making of o el documental realitzat en motiu del 30 aniversari de l’espectacle.

I per gaudir tranquil·lament de les músiques que han sonat en el programa ho podeu fer a la playlist de referència.

Episodi 3

Ens agrada la música i ens agrada el teatre. O sigui que ens encanta l’òpera! A Granollers comença la doble temporada de teatre líric que ens ofereixen per una banda la Fundació Òpera Catalunya amb les seves actuacions al Teatre Auditori de Granollers i per l’altra el cinema Edison projectant grans produccions a la pantalla.

En aquest episodi revisem els arguments i moments més destacats de les dues primeres òperes que el públic granollerí podrà gaudir en pocs dies de diferència: Andrea Chenier de Giordano i La Bohème de Puccini.

Si voleu escoltar les músiques que han sonat en el programa les trobareu, com sempre a la playlist de referència.

Episodi 2

Vivaldi és un dels noms més populars de la història de la música. Com que aquest octubre podrem gaudir de dos concerts centrats en la seva música ens plantegem què hauria passat si la seva obra no ens hagués arribat. De fet, expliquem que durant 200 anys la major part de les seves partitures eren totalment desconegudes en el món de la música ja que no seria fins a la dècada de 1950 que es comencés a publicar.

En aquest episodi també esmentem per sobre el paper de Mendelssohn en la recuperació de la música de Bach al segle XIX. Si voleu aprofundir en aquest tema us recomanem que llegiu aquest article.

Pel que fa al text de la Sara Guastevi que també esmentem el podeu llegir aquí. El llibre de Sardelli d’on hem tret gairebé tot el que expliquem és aquest: El caso Vivaldi. I finalment, si voleu escolar amb calma la música de Max Richter que ha sonat durant el programa i també el Gloria de Vivaldi, us els deixem en aquesta llista.

Episodi 1

Comença la quarta temporada de Sons en el Temps i ho fem mirant al primer concert de la temporada granollerina, protagonitzat pel flautista Claudi Arimany. Per això mirem molt enrere en el temps per descobrir que la flauta és un dels instruments més antics i universals que hi ha. A més, fem una pinzellada a la temporada granollerina de música clàssica 2024/25 per anar escalfant motors!

Per a les explicacions sobre la flauta hem fet servir bàsicament dos diccionaris que són obra del mateix autor, en Ramon Andrés. un és el seu diccionari d’instruments musicals i l’altre el de música, mitologia, màgia i religió. Dues obres de referència que us recomanem moltíssim.

I si voleu escoltar amb calma les músiques d’aquest episodi, aquí us en deixem la llista d'Spotify de l'episodi.